Mitt syfte med den här boken är att ge en inblick i vad Vintergatan är, hur modellen tas fram och ska läsas, samt vilken nytta den kan tillföra verksamheter utifrån de analysmetoder som den möjliggör av verksamheten idag, men också framöver. Den här boken är också ett försök att sammanfatta det pionjärarbete som utförts på TUI och ett trettiotal andra företag, lärdomar som dragits, vad som fungerat bättre och sämre.
Cecilia Nordén, författare och verksamhetsarkitekt
Recensioner
TUI

Daniel Lundgren, Verksamhetsarkitekt TUI
”Att läsa en bok som på ett välstrukturerat och pedagogiskt sätt förklarar hur man skapar en verksamhetsmodell (Vintergatan) och hur man kan använda den för djupare förståelser är fantastisk roligt och nyttigt även för oss som lever med Vintergatan varje dag.
TUI Nordic har arbetat med Vintergatan de senaste 6 åren, när vi tog beslutet att lämna vårt stelbenta och stora verksamhetsarkitekturramverk för något annat som skulle tilltala både IT och verksamheten, samt stödja vår agila arbetsmetodik. Under åren som följde har vi bollat/provat idéer och häpnat över hur många olika perspektiv som Vintergatan kan stödja.
För mig personligen är nog det roligaste när vår VD, som på sin första dag fick ett Vintergatan-startpaket efter något år sade att det hade hon kvar och tittade på då och då. Fördjupningsavsnitten är mycket intressanta att läsa och ger mig återblickar till hur vi tänkte men även nya idéer. Allt uttryckt på ett sätt som borde tilltala många som funderar på hur man navigerar i det komplexa system som en verksamhet är. Kort sagt en bok som på ett begripligt sätt förklarar verksamhetsarkitektur och hur det kan användas för att hjälpa verksamheter i sin förändringsresa. ”
Skatteverket
COOR
Linnéuniversitetet
COPR
Sally Bean
Martin Sykes
IASA Sweden
IASA Global
Milan Guenther
Chris Potts
Dan Tasker
The Milky Way review by Joanne Dong, Business Solution Architect, Toronto, Canada
Every organisation needs a Milky Way map
”As a business solutions architect, I find the book hit the nail on the head in articulating the need for organizations to have an anchor model, the Milky Way model, to navigate complexity and manage change. Unlike many other business or enterprise models that add another dimension to an already complex enterprise and thus potentially increasing its complexity and creating another silo or viewpoint, the Milky Way model tries to connect models or information that an organization already has and produce a shared context and understanding through conversations. I will for sure use it whenever applicable in my consulting engagements.
The book is engaging and easy to read and follow. I finished reading it in three evenings. It uses geographical maps as a metaphor to illustrate why and how an enterprise can benefit from a Milky Way map. There are a lot of pictures as well so that the concepts are easy to grasp.
The Milky Way is both a model and an approach or method.
As a model, it is non-linear and yet simple and dynamic. It centres and rotates around the enterprise’s value flow. Like the Galaxy with all the planets that go around it, the Milky Way is the Galaxy of the organization and its capabilities, value chains, IT systems and applications, etc. can be plotted around it and evaluated as to their effectiveness and efficiencies in the value flow.
As a method, the book presents an intuitive 7-step process to create a Milky Way model through conversions and interviews with a fictional case study. Interview questions are included in the book to guide the modeller. The method works well with agile approaches and Lean approach and the book does explain how to make it happen.
The book devotes an entire chapter to over 15 different use cases about why and how a Milky Way model can benefit an organization. It illustrates with pictures how to overlay existing models and information such as customer journey maps, business model canvas, heat maps, org charts, financial reports, ongoing projects and services catalogue to identify problems, plan and prioritize changes.
Every organization needs a Milky Way map as an operational management tool to navigate, prioritize and direct. Every employee needs a Milky Way guide book to understand where they are and how they contribute to the value flow. Every consultant, architect and business analyst need to be equipped with the skills of creating and utilizing a Milky Way map to help clients to analyze problematic areas, validate ongoing change initiatives, and evaluate strategic decisions.”