Med Lyra är det lätt att göra rätt

Lyra är uppbyggt på ett system av moduler som överlappar varandra. Poängen med det är att olika roller får ett stöd som är anpassat efter just deras behov. Systemet är lätt att använda och vänder sig till företagsledningar, upphandlare, beställare och leverantörer.

  • Avtal

    Det blir lättare att hålla koll på alla avtal. Avtalskatalogen ger dig överblick över alla avtal, vilken servicenivå avtalen omfattar och vilken rankning leverantörerna har. Du kan enkelt gå in och pausa ett avtal och lägga in påminnelser om när avtal går ut.

  • Inköp

    Du ser direkt vem som ska ha beställningen. Här lägger du som beställare dina avrop till leverantörerna. Du får automatiskt stöd så att beställningen hamnar hos rätt leverantör utifrån gällande avtal. Sedan kan du i realtid följa hur leverantören lever upp till avtalet och också skicka meddelanden direkt vid behov.

  • Beställningar

    Du får överblick och kan planera jobben bättre. Leverantörsportalen är ett effektivt stöd för att hålla koll på beställningar från olika beställare. I datorn eller mobilen har du uppgifter om kontaktpersoner, adresser, ritningar och avtalade servicenivåer. Du kan också skicka meddelanden till beställaren direkt.

  • Rapporter

    Snabb överblick på allt som händer. I rapportmotorn samlar vi olika typer av information som du kan ha nytta av. Du som beställare kan även enkelt få ut olika typer av rapporter med sammanställningar och översikter över inköp och åtgärder.

  • Kommunikation

    Snabbare besked och bättre service. Med hjälp av kommunikationstjänsten kan en beställare styra vilka meddelanden som ska skickas och hur respektive meddelande ska vara utformat, det kan till exempel innehålla särskilda instruktioner till hyresgäster för vissa typer av arbeten.

  • Koll på säkerheten

    Alla modulerna i Lyra använder samma inloggnings- och säkerhetsmodul. När du beställer Lyra så skapar vi automatiskt typiska behörighetsgrupper med kopplade behörigheter. Allt du behöver göra är att koppla dina användare till lämplig grupp. Användarna kan vara lokala i Lyra, men vi rekommenderar att man använder befintliga inloggningar till exempel från ett lokalt Active Directory, Azure Active Directory eller någon social plattform som Facebook, Google eller Microsoft-konto. Det är också möjligt att sätta upp egna grupper och styra exakt vad de ska kunna göra.

Frågor och svar

  • Genom din inloggning garanterar vi att du bara kommer åt den information som du har rättigheter till. Vi stödjer flera olika sätt att logga in och vi rekommenderar att du använder någon extern inloggningstjänst för ökad säkerhet. All kommunikation mellan din webbläsare och våra servrar skyddas av kryptering så ingen kan läsa din information på vägen. Vi använder Microsoft Azure för drift av Lyra och uppfyller stränga säkerhetskrav.
  • Ja absolut. I stort fungerar tjänsten lika bra på telefonen och surfplattan som på datorn. Enda undantagen är hanteringen av avtal och rapporterar som är gjorda för att skötas via dator.
  • Nej, det behöver du inte eftersom Lyra är en molntjänst på Internet. Du använder Lyra via din dator, surfplatta eller mobil. Vi ser till att tjänsten är igång hela tiden och jobbar kontinuerligt med att göra förbättringar, men du behöver aldrig tänka på att installera några uppdateringar. För ett bostadsbolag behöver vissa mindre program installeras på en lokal server för att sköta integration av grundinformation, som till exempel basfakta om era fastigheter.
  • Lyra är en webbtjänst för att hantera ett bostadsbolags avtal, inköp och leveranser från entreprenörer och andra leverantörer. Till skillnad från de flesta inköpssystemen på marknaden är Lyra byggt för att hantera beställningar av tjänster. Därmed kan vi också mäta att dessa tjänster levereras enligt avtal, det vill säga att leverantörer lever upp till avtalat SLA (Service Level Agreement). En leverantör kan få beställningar från många kunder samlade på ett ställe, i stället för att behöva använda många olika leverantörsportaler. Det blir enklare, ger bättre överblick och minskar risken för missar. Vi vet att Lyra höjer avtalstroheten hos beställarna och antalet leveranser i tid hos leverantörerna. Det ger nöjdare hyresgäster och höjer kvaliteten i hela branschen.
  • Det finns i första hand två typer av organisationer som använder Lyra; bostadsbolag samt entreprenörer och andra leverantörer som anlitas av bostadsbolag. På bostadsbolaget är det mest upphandlare, inköpare, fastighetsvärdar och andra beställare som använder Lyra. Hos entreprenörerna är det ofta en arbetsledare och utförarna själva som är användare.

Vill du ställa en fråga till supporten? Skicka den till info@lyraonline.se

Tobias Nyberg Verksamhetsutvecklare

Vill du veta mer om Lyra? Fyll i formuläret så hör vi av oss.

Tobias Nyberg
Verksamhetsutvecklare och ansvarig för IRM:s tjänster inom systemutveckling