Simon Ärnbäck på KTH fick konkreta verktyg för att leda verksamhetsutveckling

Alt=

Simon Ärnbäck, processutvecklare på KTH, stod inför flera utmaningar i sitt arbete med att leda förändringsprocesser och effektivisera verksamheten. Trots sin erfarenhet kände han att han behövde fler metodiska och strukturerade verktyg för att identifiera och lösa de problem han stötte på. Genom att gå utbildningen Certifierad Verksamhetsutvecklare fick han kunskapen han behövde för att ta sitt arbete till nästa nivå.

Utbildningen överträffade mina förväntningar – den gav mig både konkreta verktyg och en bredare förståelse för verksamhetsutvecklingens potential.

Efter att ha avslutat en personalvetarutbildning började Simon sin karriär som rekryteringskonsult i Stockholm och arbetade även en tid i Skottland. Det var dock först på KTH som han fick möjlighet att fokusera på processutveckling. Där insåg han snabbt hur ett strukturerat arbetssätt kunde förbättra och förenkla arbetet inom en rad olika processer. För att fördjupa sina kunskaper och få ett bredare perspektiv på verksamhetsutveckling sökte han till utbildningen Certifierad Verksamhetsutvecklare. Sedan dess har Simon arbetat i komplexa projekt, bland annat implementeringen av ett nytt lön- och tidrapporteringssystem. Där leder han nu en grupp superusers för att säkerställa en smidig övergång och en lyckad go-live.

-Utbildningen gav mig exakt det jag behövde, säger han.

Att kunna välja rätt verktyg för rätt utmaning

På frågan om vilka lärdomar Simon tar med sig lyfter han tre som har varit särskilt värdefulla:

  • Flexibilitet i verktyg och metoder: En av de största lärdomarna var förmågan att välja rätt verktyg för rätt utmaning. -Jag höll exempelvis en effektmåls-workshop i ett projekt där vi saknade tydliga mål. Detta hjälpte teamet att strukturera arbetet och skapa en tydlig riktning framåt, säger Simon.
  • Helhetsperspektiv på processer: Utbildningen gav Simon ett bredare perspektiv på hur man kan analysera processer. Genom att använda både värdeanalys och kundresor har han kunnat identifiera förbättringsområden på ett sätt som gör processerna tydligare och mer effektivt anpassade för verksamheten.
  • Erfarenhetsutbyte och praktiska övningar: Ett av de största mervärdena var möjligheten att utbyta erfarenheter med andra kursdeltagare.
    – Genom övningarna och diskussionerna fick jag både nya perspektiv och en trygghet i att applicera de nya verktygen direkt i mitt arbete på KTH, förklarar Simon.

Kursinnehåll och föreläsare

Föreläsarna i Certifierad Verksamhetsutvecklare hade gedigen erfarenhet inom verksamhetsutveckling, vilket Simon menar gav kursen ett stort mervärde.

-Föreläsarna var generösa med sina erfarenheter och öppna för att diskutera hur metoderna kan anpassas till våra egna arbetsplatser, säger han. Utbildningens upplägg gjorde det möjligt att reflektera över och stegvis tillämpa de nya kunskaperna, vilket Simon tycker har stärkt honom i hans roll.

En värdefull investering för alla som jobbar med förändringsarbete

Simon upplever att Certifierad Verksamhetsutvecklare har gett honom ett konkret stöd i arbetet med att skapa hållbara förbättringar och förändringar på KTH.

-Jag rekommenderar verkligen kursen för alla som vill arbeta mer metodiskt med verksamhetsutveckling och förändringsarbete. Det har varit en värdefull investering, avslutar Simon.

Fakta om utbildningen Certifierad verksamhetsutvecklare

Längd

12 kursdagar fördelade över ca 4 månader.

Målgrupp

Utbildningen riktar sig till dig som är engagerad i exempelvis: verksamhetsförändring, projektledning, processutveckling, kvalitetsarbete, systemförvaltning, verksamhetsanalys och verksamhets- controlling.

Utbildningsformat

Föreläsningar, praktiska övningar, grupparbeten, hemuppgifter och uppsatsskrivning.

Du lär dig

  • Driva en verksamhetsutveckling där du kontinuerligt förändrar och förbättrar din verksamhet med fokus på kundernas förändrade behov
  • Relatera din verksamhetsutveckling till verksamhets- och affärsstrategier
  • Använda relevanta modeller som beskriver verksamhetens olika delar i en helhet och beroenden mellan dem
  • I rollen som förändringsledare, bättre förstå och möta din och andras reaktioner och beteenden, i såväl grupp som på individnivå
  • Stegvis realisera förändringar samt driva kontinuerligt gemensamt lärande

Boka din plats hos Dataföreningen kompetens

Kursinnehållet är framtaget och levereras av IRM:s mest seniora verksamhetsutvecklare i samarbete med vår partner Dataföreningen kompetens. Du anmäler dig till utbildningen på deras webbsida. Här är en länk till utbildningsbeskrivningen hos Dataföreningen kompetens.

Notera att utbildningen även kan hållas företagsinternt, om ni är flera från samma organisation som vill gå.

Har du frågor om utbildningen?

Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.