Modellmönster: Intressentroller
Företag och andra organisationer har relationer till olika intressenter. Dessa intressenter är personer och organisationer som har specifika roller i relation till den verksamhet du modellerar. Det kan vara kunder, leverantörer, anställda, interna enheter, kontaktpersoner, avtalsparter eller andra intressentroller. Vi behöver begrepp och strukturer för att hantera dessa relationer. Vilka strukturer som är mest lämpade beror på vilka relationer vi behöver hålla reda på och vad vi behöver hålla reda på för varje relation. Detta är en central uppgift i varje organisation och ett kunskapsområde där informationsmodellering är ett centralt verktyg. Jag beskriver i denna artikel ett antal modellmönster som har med intressenter att göra.
/Peter Tallungs, IRM, 2021-08-12
Mönster 1: Generalisering med Intressent
När två entiteter har samma attribut eller relationer söker man instinktivt efter en generalisering. Generaliseringen av Person och Organisation är ett klassiskt exempel på en namnlös företeelse, något som alla känner till och använder men som det saknas ett naturligt namn för. ”Part” (engelskans ”Party”) eller ”Intressent” (engelskans ”Stakeholder”) är de namn som oftast används för den generaliserade företeelsen.
Intressent är en generalisering (supertypen) av Person och Organisation.
Mönster 2: Intressentroll
Många verksamheter behöver hålla reda på olika typer av intressenter, inte bara kunder. Det är då naturligt att dela in dem efter vilken roll de spelar i förhållande till den verksamhet du modellerar. Leverantör, Kund eller Partner är bara några exempel bland flera. Det är vanligt att se dessa roller som specialiseringar av intressent.
Vad vi då har avbildat är egentligen inte intressenterna i sig utan endast intressenterna i den roll de spelar för oss. Supertypen står då för den generaliserade rollen ”Intressent”. Fördelen är att det är en enkel modell. Men nackdelen blir att vi då inte skiljer ut de egenskaper som intressenten har oberoende av den roll den spelar för oss i motsats till de egenskaper som handlar om relationen till vår verksamhet. Ett exempel: Om en organisation är både kund och partner till oss så förekommer den två gånger, en gång som kund och en annan som partner. Egenskaper som organisationens namn, adress, typ av organisation med flera som inte har med den specifika rollen att göra blir då redundanta. Det behöver i och för sig inte vara ett problem, men vi bör vara medvetna om den förenkling vi gjort. I de fall vi har intressenter av olika slag och där en intressent ofta förekommer i flera roller så kan den förenklingen bli ett hinder. I så fall behöver vi använda mönster 3.
Mönster 3: Intressent i intressentroll
Om vi tydligare behöver skilja på å ena sidan uppgifter som hör till intressenten i sig, oberoende av vilken roll denne har till oss, och å andra sidan uppgifter som har med den specifika rollen att göra, då passar detta mönster.
Inget av dessa två sätt (mönster 2 och mönster 3) att se på sina intressenter är objektivt rätt eller fel. Båda sätten har styrkor och svagheter, så vilket man ska välja beror på sammanhanget.
En sak vi inte hanterat i detta mönster är det vanliga fallet att personer inte alltid kan förekomma i samma uppsättning av roller som organisationer. Om vi behöver tydliggöra detta i vår modell kan vi tillämpa mönster 4.
Mönster 4: Organisation och person i intressentroller
Ofta kan både organisationer och personer vara intressenter. Men det kan skilja vilka roller de kan ha i förhållande till vår verksamhet.
Kontaktperson är en roll en person har hos en intressent utifrån den specifika roll intressenten har i förhållande till vår verksamhet. Om en viss organisation är både leverantör och kund till oss så har den organisationen vanligen olika kontaktpersoner, en som leverantör och en annan som kund.
Dock är det viktigt att vi inte blandar ihop dessa generella och varaktiga intressentroller med de specifika roller en intressent kan ha i ett visst sammanhang. Vilket tar oss till mönster 5.
Mönster 5: Avtalsroller
En intressent har vanligen en roll i olika specifika sammanhang, till exempel i olika avtal.
Det är viktigt att skilja på den generella roll en intressent har i vår verksamhet och den specifika roll intressenten har i ett specifikt sammanhang, till exempel ett avtal. De har ofta samma namn men är olika saker. Jag kan vara kund till företaget och jag kan vara avtalsparten ”kund” i ett specifikt avtal.
Det här är ett mönster som täcker det mesta man kan behöva hantera beträffande intressenter i sina intressentroller.
Refaktorera till enklast möjliga – men inte enklare!
Varje mönster har styrkor och svagheter och kan därmed passa mer eller mindre bra i olika verksamheter och för olika syften. Därför behöver vi förstå de olika mönstren och när de passar det vi behöver hantera. Att välja ett mönster som tar höjd för precis allt är förmodligen lika fel som att välja det enklaste som inte ta höjd för något. Ty ett alltför komplicerat mönster innebär en onödig komplexitet som för med sig en hanteringskostnad som verksamheten behöver bära framgent. Vi bör tänka på Einsteins devis: ”Allt bör göras så enkelt som möjligt men inte enklare”. Vi ska alltså lyfta fram och tydliggöra den inneboende komplexitet som finns i en verksamhet men sträva efter att reducera all onödig och pålagd komplexitet.
Vi behöver använda vårt omdöme och vår erfarenhet. Vi ska inte välja ett mönster för att sedan låsa oss till det i fortsättningen. I stället behöver vi refaktorera (stegvis omstrukturera) våra modeller allt eftersom vi lär oss mer om vår domän. Jag refaktorerar till ett mer kompetent mönster när jag ser att modellen inte uttrycker det jag behöver uttrycka. Och jag refaktorerar till ett enklare mönster när jag märker att saker kan uttryckas enklare och ändå räcka till.
Vi kan växa som informationsmodellerare genom att utveckla den repertoar av mönster vi har och på djupet förstår. Vi gör det bäst genom att dela, diskutera och tillämpa olika mönster.
Jag vill försöka ange källor för de mönster jag presenterar men just mönstren i denna artikel är sånt allmängods att det känns hopplöst att spåra dem.
Kanske du som läser detta kan komplettera med varianter på samma tema? Hur ser ni i er verksamhet på de olika intressentrollerna? Hur fungerar det?