Undvik ett av de vanligaste misstagen i ditt it-utvecklingsprojekt

Alt=""

När projektbudgeten är tajt är det lätt hänt att man snålar in på det som man tror är nice-to-have. Man tänker kanske något i stil med: ”Testa kan vi göra själva. Och sen lägger vi några timmar på användargränssnittet så det blir snyggt. Det ska räcka.” Eller?

Som UX-designer ser jag ibland stora brister i det man tror är UX-arbete. I vissa fall kan vara likvärdigt med att skippa UX helt i projektet. För trots att User eXperience (UX) numera är en välkänd designdisciplin, är det fortfarande många som missförstår både omfattningen och värdet av UX-arbetet när ett it-stöd ska utvecklas.

Vad är UX – egentligen?

UX är en designdisciplin med metoder och verktyg för att säkerställa att den färdiga produkten lever upp till användarens förväntningar och vad de behöver. Genom UX-arbetet lär man sig förstå användarens beteende och vad hen behöver för att slutföra en uppgift. Med den kunskapen har man rätt förutsättningar för att bygga användbara, engagerande och effektiva lösningar.

Mognaden och förståelsen för UX har ökat under en längre tid, och har haft något av en ”boom” under de senaste 10 åren. Men i takt med ”UX-hypen” har det uppstått en viss förvirring kring vad UX och UX-design faktiskt innebär. Det blir uppenbart när UX felaktigt reduceras till ”snygga gränssnitt”.  Det är en missuppfattning som kan leda till att företag går miste om en avgörande resurs för att lyckas med sina it-utvecklingsprojekt.

Så låt oss reda ut några vanliga missförstånd:

  • UX är mer än bara användbarhet
    Användbarhet är viktigt – det handlar om att säkerställa att användare kan lösa sina uppgifter effektivt. Men UX går längre än så. Det tar hänsyn till hela användarens kontext, deras känslor och deras interaktion med både produkten och varumärket. UX är alltså inte bara funktionalitet – det är helheten i upplevelsen.
  • UX är mer än bara UI (User Interface)
    Ett väl designat gränssnitt kan vara snyggt och smidigt, men om funktionerna inte uppfyller användarnas förväntningar spelar det ingen roll hur bra UI:n är. UX-design omfattar hela resan, från idé till att användarna faktiskt når sina mål.
  • UX är mer än bara ”nice-to-have”
    Vill du skapa en hållbar it-lösning är UX mer än ”nice to have”. Det är ”must have”. Trots att insikten om UX ökar så är det fortfarande många som ser det som något man kan välja att använda eller ej. Men det är absolut nödvändigt för att säkerställa att det man bygger lever upp till användarnas behov och förväntningar.

Hur maxar man värdet av UX-arbetet?

Det viktigaste handlar om att ha kontakt med och lyssna på sina användare. Det finns många som kallar sig UX-designers och samtidigt inte har kontakt med användare i sina processer. Då handlar det mer om gränssnittsdesign eller webbdesign. UX-arbete utan kontakt med användare är inte UX-arbete enligt mig.

Och ta in UX-designer tidigt i projektet!

OK, det kanske inte är att ”bara” ta in UX-designer tidigt i projektet. Det löser inga problem automagiskt. Men det är en enormt stor fördel att tidigt få koll på den målgrupp man ska utveckla för. En UX-designer som kommer in tidigt kan göra användarundersökningar, utforskande studier, samla in data och analysera för att ta reda på exakt vad användarnas behov är. Då kan man utforska nuläge och önskat framtidsläge på en och samma gång. Optimal tidpunkt att starta UX-arbetet brukar vara samtidigt som man genomför en eventuell förstudie eller innan man börjar skriva krav för systemet.

UX är en investering, inte en kostnad

Att ge UX-designern utrymme att göra sitt jobb ordentligt kan göra projektet något dyrare initialt, men det sparar stora summor på sikt. Bra UX-arbete säkerställer att rätt system byggs från första kodsträngen – anpassat till användarnas behov och mål. Det ger en hållbar lösning som ökar alla parters produktivitet och minskar kostnader för support och nödlösningar.

Så, se UX som en nödvändig investering för att undvika dyra misstag och skapa lösningar som verkligen lever upp till förväntningarna. Och kanske till och med överträffar dem! UX handlar om mycket mer än att göra något snyggt – det handlar om att skapa system som människor verkligen vill och kan använda.

Gör inte om andras misstag

Ett färskt exempel på vad som kan ske när UX-arbetet inte blir gjort ordentligt, är införandet av journalsystemet Millennium i Västra Götaland. Trots många timmars internutbildning kan inte sjukvårdspersonalen använda det. Systemet är så pass komplext att huvudmålgruppen, sjukvårdspersonalen, säger upp sig. De varnar för att det här nya verktyget försvårar deras arbetsuppgifter på en nivå där både arbetsmiljö och patientsäkerheten är i fara.

Deras dom är inte nådig. »Vi kommer aldrig att komma tillbaka till full vårdproduktion med det här systemet«, säger Egill Snaebjörnsson Arnljots, allmänläkare på Heimdal vårdcentral i Borås till Läkartidningen. Läs artikeln om Millenium i läkartidningen här.

Om projektet, i ett tidigt skede, gjort ett fullständigt UX-arbete och lärt känna användarnas behov och låtit dem testa tidigt. Då hade verksamheten förmodligen fått ett helt annat verktyg; ett som effektiviserat arbetet och förenklat vårdpersonalens arbetsuppgifter. Och vi hade kunnat peka på en lyckad och effektiv digitalisering!

David Erlandsson

25.01.28

Behöver du hjälp i ett it-utvecklingsprojekt?

Fyll i formuläret så hör vi av oss inom kort.