Verksamhetsarkitektur

För att snabbt kunna möta nya behov och krav från era kunder. Verksamhetsarkitektur möjliggör en snabb och effektiv verksamhetsutveckling, åstadkommer hög informationskvalitet och säkrar att rätt system stödjer verksamheten.

  • Förutsättningen för att kunna prioritera rätt i en komplex verksamhet
  • Gör det möjligt att snabbt möta nya krav och förväntningar från omvärlden
  • Ett helhetsgrepp om verksamhetens informationshantering, processer och it-system
Tre kvinnliga kollegor står upp i ett ljust konferensrum och är engagerade i en workshop

Varför verksamhetsarkitektur?

I en komplex organisation behöver vi en struktur och arbetssätt för att kunna säkra att varje operation i verksamheten stöttar affärsmålen, är ändamålsenlig och att den skapar nytta för kunder och partners. Därför finns verksamhetsarkitektur.

Produktlivscykler blir allt kortare, nya konkurrenter dyker upp, nya samarbeten inleds och värde-erbjudanden sammanflätas mellan organisationer. Följaktligen måste verksamheter snabbt kunna anpassa sig, justera riktning och utveckla sina tjänster och sitt sätt att arbeta. För att klara det behövs en stabil grund för effektiv verksamhetsutveckling. Det är den grunden som är verksamhetsarkitektur.

Hur hjälper IRM:s verksamhetsarkitekter våra kunder?

IRM:s verksamhetsarkitekter stöttar sina kunder genom att hjälpa dem med allt från att bygga upp en arkitekturfunktion från scratch till alla delar av förvaltning och utveckling av en verksamhetsarkitektur. Det kan vara genom:

  • Kartläggning av förmågor
  • Vintergatan
  • Informationsmodellering
  • Processkartläggning
  • Kartläggning av värdeflöden
  • Nulägesanalyser
  • Roadmaps

Våra konsulter delar gärna med sig av sin kunskap. Därför erbjuder vi även kompetensutveckling inom verksamhetsarkitektur. Idagsläget i form av utbildningen Certifierad verksamhetsarkitekt samt kurser i Vintergatan. Se hela vårt utbud av kurser och utbildningar.

Svar på några vanliga frågor

  • Uncategorized

    Verksamhetsarkitektur är hur verksamhetens olika delar it, processer, informationsflöden, kundresan, affären och affärsstrategin samverkar för att leverera sitt värde till kunder och intressenter. Genom verksamhetsarkitektur kan man designa sin organisation på ett strategiskt och systematiskt sätt för att effektivisera, minska kostnader och främja innovation. Här kan du läsa mer om varför vi behöver verksamhetsarkitektur. Ett boktips om hur hur vi kan förstå, hantera och kontrollera och reducera komplexitet i en verksamhet.
  • Verksamhetsarkitektur

    Verksamhetsarkitektens centrala roll är framförallt att stötta verksamhetens förändringsprocess . Verksamhetsarkitekten använder olika verktyg för att kartlägga och förstå verksamhetens alla delar, och hur de samverkar: it, processer, informationsflöden, kundresan, affären, affärsstrategin och omvärlden. Utifrån den kunskapen är man som verksamhetsarkitekt med och skapar förutsättningar för snabbfotad verksamhetsutveckling. Certifiera dig som verksamhetsarkitekt.
  • Verksamhetsarkitektur

    En verksamhetskarta är en överskådlig och samtidigt detaljerad bild av en verksamhet. Den visar organisationens resurser och hur dessa är sammankopplade. Med kartan kan man skapa en gemensam förståelse för verksamhetens alla delar och hur de samverkar: it, processer, informationsflöden, kundresan, affären, affärsstrategin och omvärlden. Med den kunskapen har man förutsättningarna för snabbfotad verksamhetsutveckling. Genom att analysera kartan och applicera olika scenarier kan man identifiera styrkor, svagheter och möjligheter inom organisationen. Därmed har man ett stabilt beslutsunderlag för att säkra att man utvecklar rätt saker i rätt ordning. Här kan du läsa om nyttan en verksamhetsutvecklare kan ha av en verksamhetskarta.
  • Informationsarkitektur

    Ett informationsflöde är den process genom vilken information överförs och delas inom en organisation eller mellan olika parter. Det beskriver hur data och kommunikation rör sig genom olika system, avdelningar eller individer för att stödja verksamhetens aktiviteter och beslutsfattande. Informationsflödet kan vara formellt (t.ex. rapporter, mötesprotokoll) eller informellt (t.ex. muntlig kommunikation, e-post). Det är viktigt att ha koll på sina informationsflöden för att säkerställa att rätt information når rätt personer i rätt tid, vilket i sin tur påverkar effektiviteten och kvaliteten i organisationens verksamhet.
  • Verksamhetsarkitektur

    Ett värdeflöde, ur ett verksamhetsperspektiv, är den serie av aktiviteter eller steg som krävs för att skapa och leverera en produkt eller tjänst till kunden. Det inkluderar både värdeskapande och icke-värdeskapande steg, från idé till slutleverans. Målet är att identifiera och optimera de steg som skapar värde för kunden, samtidigt som man eliminerar slöseri och ineffektiva processer.

Är du intressad av att veta mer om hur IRM:s verksamhetsarkitekter kan hjälpa dig?

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort.